گالف دارو - داروخانه اینترنتی

هر آنچه که در باره بواسیر باید بدانید

هر آنچه که در باره بواسیر باید بدانید

 

 

علایم هموروئید یا علائم بواسیر

 


خونریزی : اولین و شایعترین علامت هموروئید خون ریزی بدون درد است. این نوع خون ریزی از علایم هموروئید داخلی است. خون ممکن است به صورت رگه هایی در اجابت مزاج دیده شود یا بعد از اجابت مزاج به مقدار کم چکه کند. بیماری که با خونریزی مراجعه می کند خصوصا بیماری که ذکر می کند خون با مدفوع مخلوط است باید از نظر تمام علت های خونریزی مقعد بررسی شود.

 

 

توده : دومین علامت هموروئید بیرون زدن بالشتک های هموروئیدی از مقعد است.

 

 


درد : سومین علامت هموروئید درد مقعد است. درد در هموروئید درجه ۳و۴ داخلی ترومبوزه و نکروزه و هموروئید خارجی ترومبوزه دیده می شود.
علائم دیگر شامل ترشح مخاطی - احساس دفع ناکامل - بی اختیاری مدفوع - التهاب و تورم مقعد و خارش مقعد است.

 

 

 

تشخیص هموروئید یا بواسیر

 

 


هموروئیدها به طور تیپیک با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شوند. با مشاهده ی مقعد و بافت اطراف می توان هموروئید خارجی و هموروئید داخلی پرولابه را تشخیص داد. معاینه ی رکتوم برای بررسی تومورها:پولیپ ها:پروستات بزرگ و آبسه ها لازم است.ممکن است انوسکوپی لازم شود. اگر درد وجود دارد احتمال وجود شقاق و یا یک هموروئید خارجی بیشتر است
برای تشخیص قطعی هموروئید ممکن است یکی از روشهای زیر انجام شوند :
آنوسکپی ( دیدن مقعد با کمک یک لوله کوتاه به نام آنوسکپ، وسیلهای لنز دار و دارای یک منبع نورانی در سر آن است ) ، یا پروکتوسکپی ( دیدن راست روده و قسمت پایینی روده بزرگ یا وسیلهای به نام پروکتوسکپ ، که وسیلهای اپتیک و دارای یک منبع نورانی در سر آن است ).

 

 

 

بیماری هایی که ممکن است با هموروئید اشتباه شوند، تشخیص افتراقی هموروئید

 

 


بعضی مشکلات انورکتال شامل شقاق ؛ فیستول مقعد ؛ آبسه مقعد ؛ سرطان های کولورکتال ؛ واریس رکتوم و خارش مقعد علایم مشابه داشته و ممکن است به اشتباه به هموروئید نسبت داده شود.خون ریزی مقعد ممکن است به علت کانسر کولورکتال؛ بیماری های التهابی روده و کولیت؛ بیماری های دیورتیکولار و انژیو دیسپلازی رخ دهد.

 


بیماری های دیگر که باعث ایجاد توده در مقعد می شود شامل :

 


تگ های پوستی ، زگیل های مقعد ، پرولاپس رکتوم ، پولیپ و پاپیلای بزرگ شده ی مقعد .

 

 

 

بیماری های مقعد

 

 


در تصویر زیر موقعیت هموروئید و شقاق و فیستول و آبسه مقعد را همزمان می بینید

 

 

 

بیماری التهابی روده و هموروئید

 

 


در افرادی که مبتلا به بيماريهاي التهابي روده هستند, هرنوع عمل جراحي مقعد و دستکاری پوست اطراف آن ممنوع است زيرا زخم آنها باتاخير ترميم مي شود و حتي ممكن است اصلا ترميم نشود. اگر اين افراد هموروئید بيرون زده و يا خونريزي داشته باشند و نياز به عمل جراحي ضروري باشد مي توان از روش رابر بند هموروئید استفاده كرد

 

 

 

روش های عمل جراحی هموروئید

 

 


عمل جراحی هموروئید برای خارج کردن پاکه همورئید ممکن است با لیزر تیغ جراحی یا با کوتر انجام شود و در تمام دنیا بهترین روش جراحی با لیزر شناخته شده است و تنها ایرادی که به لیزر وارد شده هزینه بالاتر آن نسبت به دیگر روش ها است. در ادامه درباره هر یک از روش های جراحی هموروئید توضیح داده می شود تا با تفاوت مزیت ها و معایب هر یک آشنا شوید.

 

 


عمل جراحی باز هموروئید

 

 


چندین روش جراحی برای خارج کردن هموروئید های علامت دار توصیف شده است. همه این روش ها بر اساس کاهش جریان خون شبکه های هموروئیدی و خارج کردن مخاط و انودرم اضافی است. این عمل ها با بی حسی موضعی؛ منطقه ای و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. در بعضی از روش ها زخم حاصل از برداشتن هموروئید با بخیه های قابل جذب بسته می شود و در روش دیگر زخم باز گذاشته می شود تا به طور ثانویه ترمیم شود. هر ۳ بالشتک هموروئیدی را می توان در یک جلسه برداشت اما باید از خارج کردن منطقه ی وسیعی از پوست اطراف مقعد اجتناب کرد تا از تنگی مقعد بعد از عمل جلوگیری شود.

 



لیزرهموروئید

 

 


کاربرد لیزر در درمان هموروئید

 

 


امروزه انواع مختلفی از لیزر در درمان هموروئید استفاده می شود. از جمله لیزرهای کم توان ؛مادون قرمز که همان IRC است؛ لیزر دی اکسید کربن و فوتوکواگولیشن

 


قبل و بعد لیزر هموروئید

 

 

 

لیزر درمانی هموروئید

 

 


در مراحل اولیه هموروئید وقتی بالشتک هموروئید خیلی بزرگ نشده و دچار عارضه نیست می توان از لیزر درمانی کمک گرفت. این نوع لیزر به کمک یک وسیله ی مخصوص به جهات مختلف مقعد تابانده می شود و باعث کاهش علایم هموروئید می شود. لیزر موجب می شود هم درد آن کم تر شده و هم اندازه ی آن کوچک تر شود. از این نوع لیزر نمی توان در درمان هموروئیدهای خیلی بزرگ و دچار عارضه سود برد.



 

۱۰ مزیت لیزر هموروئید نسبت به جراحی سنتی

 

 


۱-لیزر در هنگام برش و برداشتن پاکه هموروئید انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد

 


۲-لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل هموروئید را ترمیم می کند و در نتیجه خون ریزی هنگام عمل کاهش می یابد.

 


۳-لیزر عروق لنفاوی باز شده هنگام عمل هموروئید را ترمیم می کند و در نتیجه ورم بعد از عمل کاهش می یابد، این نکته بسیار ارزشمند است زیرا یکی از مشکلات عمل هموروئید ورم بعد از عمل است و جای زخم و اسکاری بعد از لیزر باقی نمی گذارد.

 


۴-لیزر هموروئید سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است.

 

 

۵-بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیش تر ندارد.

 

 


۶-بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی طبیعی خود دارد.

 

 


۷-با لیزر می توان تمام انواع هموروئید و حتی شقاق و فیستول را هم زمان درمان نمود.

 

 


۸-لیزر محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل می شود. قابل ذکر است به همین علت انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر می رسد.

 

 


۹-لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود. این مزیت لیزر باعث کاهشعارضه بی اختیاری مقعد می شود.

 

 


۱۰-بعد از لیزر نیازی به بخیه و یا استفاده از فیتیله نیست.

 

 

 

مقایسه ی جراحی بیماران مبتلا به هموروئید به روش جراحی معمولی با روش co2جراحی با لیزر دی اکسید کربن

 

 

 


طی یک مقاله ی خارجی که در انتها آمده است بیماران مبتلا به هموروئید را به دو گروه تقسیم و عمل شدند. ۵۱۲ نفر به روش عمل جراحی هموروئید باز و ۵۱۲ نفر با لیزر پرتوان تحت درمان بیماری هموروئید قرار گرفتند از نظرمدت زمان عمل ،مدت زمان بستری ،زمان ترمیم و عوارض بعد از عمل بررسی شدند.

 

 

 

در گروهی که هموروئید آن ها با لیزر عمل شد نتایج شامل :

 

 


زمان عمل هموروئید ۲۰-۱۰ دقیقه بطور متوسط ۱۳ دقیقه

 

 


مدت بستری ۱۲-۴ ساعت بطور متوسط ۱۰ ساعت

 

 


نیمی از بیماران اصلا درد بعد از عمل نداشته و ۵۰٪ بقیه که درد داشتند با مسکن سادهبهبود یافتند

 

 


خون ریزی از محل عمل هموروئید کم تر از ۱٪ بیماران

 

 


تنگی مقعد در ۳.۳٪ از بیماران

 

 


عفونت در ۰.۵٪ بیماران

 

 

 

گروهی که به روش جراحی معمولی عمل شدند :

 

 


مدت زمان عمل ۲۵-۱۵ و بطور متوسط ۱۹ دقیقه

 

 


مدت بستری ۴۸-۲۴ و متوسط ۲۸ ساعت

 

 


همه ی بیماران بعد از عمل درد داشتند و برای تسکین درد مسکن های قوی و مخدر لازم شد

 

 


خون ریزی ٪۴.۸
عفونت ٪۷
تنگی ٪۴

 

 

نتیجه این تحقیق نشان می دهد که لیزر در کاهش درد بعد از عمل هموروئید بسیار موثر است و حتی نیمی از بیماران اصلا درد ندارند این بسیار ارزشمند است زیرا درد بعد از عمل هموروئید یکی از بزرگ ترین دغدغه های بیماران است. عوارض دیگر نیز با لیزر کاهش یافته است.

 

 

 

 

روش ترکیبی لیزر کم توان و پر توان برای درمان هموروئید خارجی و داخلی

 

 

 


در بیمارانی که روش لیزر کم توان به تنهایی جواب نمی دهد از این روش استفاده می شود. اما چرا فقط از لیزر پرتوان استفاده نمی کنیم؟ زیرا با لیزر پرتوان پاکه های هموروئید را برمی داریم و در برخی موارد بهتر است تمامی پاکه های هموروئید برداشته نشود زیرا این پاکه ها به عمل دفع کمک می کنند. در مواردی که شخص مبتلا به هموروئید داخلی و خارجی است از این روش ترکیبی لیزر پرتوان و کم توان می توان همزمان استفاده کرد.
همانطور که در تصویر زیر می بینید هموروئید ترومبوزه با لیزر کم توان IRC درمان شده و هیچ گونه عوارض و یا جای زخم و جراحتی به جا نگذاشته زیرا این روش از تاباندن اشعه لیزر به ناحیه سود می برد و جراحی باز و یا برشی در ناحیه ایجاد نمی شود در ضمن بیمار در طول تاباندن لیزر دردی احساس نمی کند.

 

 


ثبت نظر