گالف دارو - داروخانه اینترنتی

باید ها و نباید های تغذیه ای در دوران کرونا

باید ها و نباید های تغذیه ای در دوران کرونا

باید ها و نباید های تغذیه ای در دوران کرونا

 

در دوران شیوع ویروس کرونا بسیار مهم است که بیماران مبتلا به کرونا چه مواد غذایی را مصرف کنند تا روند بهبود تسریع شود و چه مواد غذایی مصرف نکنند تا علائم بیماری آنها شدت نگیرد.

 

در دوران کرونا برای تقویت سیستم ایمنی چه کار هایی باید انجام دهیم:

 

 

 

در دوران کرونا سیستم ایمنی بدن باید هدایت شده عمل کند و به بدن کمک کنیم تا این سیستم با قدرت بیشتری در دوران کرونا عمل کند. در این دوران هم افراد سالم و هم افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند نباید سیگار و قلیان مصرف کنند، چرا که دستگاه تنفس را به شدت تحریک می‌کند و برای بدن مضر است. در روزهای سرد سال با پدیده آلودگی هوا بیشتر روبرو هستیم و بهتر است خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهیم، همچنین علاوه بر پرهیز از مضرات در دوران کرونا، بهتر است از گرفتن رژیم‌های لاغری سخت خودداری کنیم تا سیستم ایمنی بدن ضعیف نشود، البته در این دوران علاوه بر تغذیه صحیح، رعایت نکات بهداشتی مقابله با شیوع کرونا نیز بسیار مهم است و باید رعایت شود.

 

افراد مبتلا به کرونا از مصرف چه مواد غذایی باید پرهیز کنند؟

بهتر است از مصرف غذاهای سنگین مانند کالباس و سوسیس و آش‌های سنگین که هضم آن دشوار است پرهیز شود، مصرف غذاهای پرچرب یا سرخ کرده مانند سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا و انواع کوکو، انواع فست‌فودها و غذاهای آماده فرآوری شده، مصرف نمک و شوری‌ها و غذای کنسروی شور، فلفل، انواع سس‌های تند، مواد غذایی شیرین، آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار، شکر، مربا و قند، باید برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس محدود شود و مصرف موارد گفته شده توصیه نمی‌شود و تمام این موارد باید با مشورت پزشک معالج و متخصص تغذیه مصرف شود.

استفاده از ترشی‌ها و سرکه که سبب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می‌شود باید به صفر برسد و مصرف آن برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس ممنوع است و تداوم محدودیت‌ها و رژیم غذایی ویژه در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشارخون بالا دارند نیز باید رعایت شود.

 

افراد مبتلا به کرونا چه نکات تغذیه ای را باید رعایت کنند:

قبل از هر چیزی باید افراد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا، فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن از ابتلا به کرونا ویروس پیشگیری کنند، اما اگر مبتلا شدند، یادمان باشد که افراد مبتلا به کرونا به شدت بی‌اشتها هستند و محدودیت‌های شدید می‌تواند بی‌اشتهایی را تشدید کند و بیماران کرونایی برای بهبودی کامل و بازگشت به سلامتی، باید از مواد غذایی سالم خانگی استفاده کنند، رعایت نکات تغذیه‌ای احتمال ابتلا افراد به بیماری را کاهش می‌دهد و مقاومت بدن در مقابله با بیماری‌ها به ویژه بیماری کرونا را افزایش پیدا می‌دهد.

نکته مهم در درمان بیماران مبتلا به کرونا ویروس توجه به کمبود مواد غذایی مهم، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی در بدن است و مواد غذایی که در دوران ابتلا به کرونا مصرف می‌شود باید متنوع و مختلف باشد تا جبران آن‌ها بشود. مصرف میوه‌ها در دوران ابتلا، به بیماران توصیه می‌شود و باید مصرف میوه‌های سرشار از ویتامین‌ها را در برنامه غذایی افراد مبتلا به کرونا گنجانده شود، در روزهای کرونایی خوردن میوه‌ها نباید فراموش شود و حتی در صورت بی‌اشتهایی روزانه حداقل یک یا دو واحد میوه و سبزیجات مصرف شود.

 

مصرف کدام دسته از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها برای بیماران مبتلا به کرونا ضروری است؟

 

 

 

مصرف پروتئین و ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به کرونا ویروس بسیار مؤثر است و فرد بهتر می‌تواند با بیماری کرونا مقابله کند، پروتئین به طور صد درصد برای سیستم دفاعی بدن لازم است، تخم مرغ نیز حاوی پروتئین بسیار بالایی است، درصد پروتئین لبنیات کم چرب تفاوتی با لبنیات پرچرب ندارد و در دوران ابتلا به کرونا مصرف لبنیات مانند ماست و دوغ کفیر و پنیر سفت توصیه می‌شود و بهتر است بیماران کرونایی از منابع غذایی دارای ویتامین A از جمله هویج، کدو حلوایی و سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج و کاهو و آب فراوان استفاده کنند، همین طور منابع ویتامین C مثل گوجه‌فرنگی و مرکبات، مکمل‌های ویتامین D، منابع پروتئین از جمله گوشت قرمز، تخم‌مرغ، ماهی و حبوبات برای بیماران مبتلا به کرونا بیشتر مورد تاکید است.

تمام ویتامین‌ها برای بدن و مبارزه با کرونا مورد نیاز است و در اپیدمی کرونا مصرف ویتامین D بیشتر از قبل توصیه می‌شود، اما نباید خوردن این ویتامین از سطح عادی مصرف بالاتر برود. اکثر کمبود ویتامین‌ها در بدن خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد و با مصرف صحیح ویتامین‌ها و دستور پزشک می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به کرونا ویروس کمک شایانی کرد. همه سبزیجات و میوه‌ها منابع غنی ویتامین C هستند و باید به اندازه کافی مصرف شوند تا میزان ویتامین‌ها در بدن به حد نرمال برسد، مصرف ویتامین‌های ضروری برای بیماران مبتلا به کرونا باید تحت نظر پزشک متخصص باشد و خودسرانه انجام نشود.

 

افزایش خوردن مایعات چه کمکی به بیماران مبتلا به کرونا می‌کند؟

 

 

مایعات یکی از بهترین موادی بوده که می‌تواند سموم را از بدن را دفع کرده و به دفع باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند و آنتی بادی‌های بدن و سلول‌های گلبول سفید در بدن با حجم آب کافی قادر به دفاع از سیستم ایمنی بدن هستند، اگر بدن دچار کم آبی شود، قطعاً نمی‌تواند رشد کند و قدرت سیستم دفاعی و ایمنی بدن نیز کم خواهد شد، بنابراین حجم زیاد مایعات، روزانه باعث دفع یک تا سه لیتر حجم ادرار از بدن می‌شود و حتماً لازم نیست که مایعات مصرفی در دوران ابتلا فقط آب باشد و می‌توان غذاهای آب دار، میوه‌های آبدار و سبزیجات آبدار را در برنامه غذایی روزانه بیمار گنجاند.

معمولاً بیماران در ایام نقاهت بیماری و اوایل دوران بعد از بهبودی کم اشتها شده و بدن آنها ضعیف‌تر می‌شود. در این ایام می‌توانند از آبمیوه طبیعی استفاده کنند و بیماران بهبود یافته از کرونا بعد از به دست آوردن بهبودی کامل می‌توانند مواد غذایی را مانند افراد عادی مصرف کنند تا بدن سلامتی کامل خود را به دست آورد.

 

آیا مصرف آجیل‌ها برای بیماران مبتلا به کرونا مفید است؟

 

 

مصرف آجیل‌های خام و مغزیجات مانند مغز بادام، گردو و پسته و خشکبار برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس مؤثر است و می‌توان به غذای آن‌ها مقداری گردوی پودر شده که دارای کالری، پروتئین و چربی است اضافه کرد تا بدن آن‌ها تقویت شده و کالری از دست رفته بدنشان تأمین شود و مصرف مقدار کمی زنجبیل، آویشن برای کنترل سرفه و خلط و زردچوبه برای کم کردن التهاب در بیماران کرونایی مفید است.

 

مبتلایان به کرونا چطور با بی اشتهایی مبارزه کنند؟

وقتی که فرد به کرونا مبتلا شود لازم است تا حدی دریافت پروتئین را افزایش دهد. برای مبارزه با مشکل بی اشتهایی در افراد مبتلا به کرونا باید غذا به دفعات به بیمار داده شود یعنی حجم غذا را کاهش داد و تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم به این شکل ما با مشکل بی اشتهایی فرد باید مبارزه کنیم همچنین باید از غذاهای حجیم که کالری پایینی هم دارند پرهیز کنیم و غذاهای بیمار باید کم حجم و مغذی باشد. یکی از مکمل هایی که احتمالا پاسخ خوبی می دهد تجویز پروبیوتیک ها است که گوارش فرد را بهتر می کند و میزان جذب مواد مغذی را در بدن بیمار بالا می برد.»
توجه شود: تمام مواد مغذی که در بالا اشاره شد باید میزان آن در فرد مبتلا ارزیابی پاراکلینیکی شود و در صورت کمبود، مکمل آنها برای بیمار تجویز شود. زمانی مکمل تجویز میشود که فرد نمی تواند به میزان مناسب غذا را دریافت کند.

 

توصیه جدی برای افرادی که در دوران نقاهت کرونا هستند

 

 

دریافت کافی و مناسب روزانه اسیدهای چرب امگا۳ برای کسانی که در دوران نقاهت کرونا هستند، توصیه می شود. اسیدهای چرب امگا۳ را اگر از منابع غذایی به اندازه کافی دریافت کنیم بهترین منبع آن گردو و ماهی چرب است مثل سالمون و قزل آلا. توصیه ما این است که فرد روزی سه عدد گردو در وعده صبحانه مصرف کند و هفته ای حداقل دو بار ماهی در وعده های اصلی غذایی مصرف کند و اگر به هر دلیلی امکان دریافت امگا۳ از طریق منابع غذایی نبود با تشخیص مشاور و متخصص تغذیه امگا۳ تجویز می شود.

 

اشتباه بزرگ درباره ضرر داشتن شیر برای مبتلایان به کرونا

یک ترسی که در دوران کرونا در بین افراد وجود دارد ترس از مصرف شیر است که کاملا اشتباه است و اتفاقا توصیه می شودافراد روزی دو تا سه لیوان شیر مصرف کنند. شیر منبع خوبی از کلسیم و پروتئین است و هیچ ماده غذایی نداریم که کلسیم آن به خوبی شیر جذب بدن شود حتی قرص کلسیم به خوبی کلسیم شیر جذب بدن نمی شود. هیچ گزارشی از ضرر داشتن شیر برای مبتلایان به کرونا وجود ندارد برعکس آن مقالات بسیاری درباره مفید بودن شیر داریم بنابراین براساس حدسیات نباید ماده غذایی به این خوبی را از برنامه غذایی خود حذف کنیم. همچنین استفاده از ماست پروبیوتیک هم توصیه می شود. اگر افرادی حس سردی بعد از مصرف ماست دارند براحتی می توانند با اضافه کردن کشمش به ماست این مشکل را برطرف کنند و حذف این ماده غذایی به هیچ وجه توصیه نمی شود. باید رعایت تنوع و تعادل را در رژیم غذایی دوره کرونا داشته باشیم.


ثبت نظر